Patirtinio ugdymo pažintinė veikla ,,Eksperimentų ruduo’’
Patalpinta 2023 11 08
Geriausia aplinką pažinti stebint, tyrinėjant, bandant, kuriant ir atrandant pačiam. Įvairūs bandymai ir eksperimentai ne tik puikus būdas, užtikrinantis aktyvią mokinių veiklą, bet ir galimybė pažinti aplinką, išsiaiškinti įdomių dalykų apie įvairius daiktus ir medžiagas, kaip jos veikia viena kitą.
Visą spalio mėnesį, popamokinės veiklos metu, 3-4 grupių mokiniai, atliko eilę bandymų ir tyrinėjimų. Veiklų metu ugdytiniai aiškinosi, kas yra krakmolas ir kur jis randamas. Vaikai ant juodo popieriaus lapo piešė su bulve ir morka. Piešiant bulvę išryškėjo baltas piešinys. O kodėl taip nutiko, vaikai aiškinosi, atikdami eksperimentą su bulve, morka, obuoliu, kopūstu ir jodo tirpalu. Pipete užlašinę jodo tirpalo ant vaisių ir daržovių stebėjo, ar jie keičia spalvą. Palauke kelias minutes pamatė, kad bulvė spalvą pakeitė labiausiai, nusidažė tamsiai violetine, beveik juoda spalva, o kitų daržovių ir obuolio spalva nesikeitė. Taip atsitiko todėl, kad krakmolas yra ta medžiaga, kurią labai veikia jodas, keičia jo spalvą. Atlikę eksperimentą, vaikai išsiaiškino, kad krakmolo yra būtent bulvėje, todėl jos gabaliuku nupiešus ant juodo popieriaus ir liko baltas piešinys. Tai išdžiūvusio krakmolo „pėdsakas’’.
Aiškinosi ar įmanoma piešti magneto pagalba. Taip, įmanoma! Ugdytiniai tai įrodė, atlikdami piešinius ant popierinės lėkštės, magnetu traukdami metalinę sąvaržėlę, kuri buvo pamirkyta į dažų lašelį. Sužinojo, kaip magnetas traukia metalą per įvairias medžiagas.
Atliko eksperimentą, kurio metu į skirtingus skysčius buvo dedami maži guminukai. Mokiniai prieš eksperimentą, savo darbo lape nurodė, koks buvo guminukų ilgis, forma ir spalvą. Apžiūrėję guminukus po vienos, trijų ir šešių valandų, pasikeitimus ir išvadas užrašė savo darbo lapuose. Įdomus eksperimentas smalsiesiems tyrinėtojams suteikė žinių apie chemines reakcijas ir gamtos mokslais susijusius reiškinius .
Tyrinėjimų bei ekspermentavimo dėka mokiniai išmoksta ilgiau išlaikyti dėmesį, ugdosi sumanumą, laviną reakciją, kaupia patirtį.
Visą spalio mėnesį, popamokinės veiklos metu, 3-4 grupių mokiniai, atliko eilę bandymų ir tyrinėjimų. Veiklų metu ugdytiniai aiškinosi, kas yra krakmolas ir kur jis randamas. Vaikai ant juodo popieriaus lapo piešė su bulve ir morka. Piešiant bulvę išryškėjo baltas piešinys. O kodėl taip nutiko, vaikai aiškinosi, atikdami eksperimentą su bulve, morka, obuoliu, kopūstu ir jodo tirpalu. Pipete užlašinę jodo tirpalo ant vaisių ir daržovių stebėjo, ar jie keičia spalvą. Palauke kelias minutes pamatė, kad bulvė spalvą pakeitė labiausiai, nusidažė tamsiai violetine, beveik juoda spalva, o kitų daržovių ir obuolio spalva nesikeitė. Taip atsitiko todėl, kad krakmolas yra ta medžiaga, kurią labai veikia jodas, keičia jo spalvą. Atlikę eksperimentą, vaikai išsiaiškino, kad krakmolo yra būtent bulvėje, todėl jos gabaliuku nupiešus ant juodo popieriaus ir liko baltas piešinys. Tai išdžiūvusio krakmolo „pėdsakas’’.
Aiškinosi ar įmanoma piešti magneto pagalba. Taip, įmanoma! Ugdytiniai tai įrodė, atlikdami piešinius ant popierinės lėkštės, magnetu traukdami metalinę sąvaržėlę, kuri buvo pamirkyta į dažų lašelį. Sužinojo, kaip magnetas traukia metalą per įvairias medžiagas.
Atliko eksperimentą, kurio metu į skirtingus skysčius buvo dedami maži guminukai. Mokiniai prieš eksperimentą, savo darbo lape nurodė, koks buvo guminukų ilgis, forma ir spalvą. Apžiūrėję guminukus po vienos, trijų ir šešių valandų, pasikeitimus ir išvadas užrašė savo darbo lapuose. Įdomus eksperimentas smalsiesiems tyrinėtojams suteikė žinių apie chemines reakcijas ir gamtos mokslais susijusius reiškinius .
Tyrinėjimų bei ekspermentavimo dėka mokiniai išmoksta ilgiau išlaikyti dėmesį, ugdosi sumanumą, laviną reakciją, kaupia patirtį.
Auklėtoja metodininkė Vilma Uselienė