Etnokultūrinis projektas „Lietuviškos duonos pasakojimai ir tradicijų kelias‘‘
Patalpinta 2025 02 27
Sausio-vasario mėnesiais ,,Diemedžio‘‘ ugdymo centre, vyko mokomasis etnokultūrinis projektas „Lietuviškos duonos pasakojimai ir tradicijų kelias‘‘, kurį organizavo auklėtojos Vilma Uselienė ir Daiva Budvytienė.
Projekto tikslas - gilinti žinias apie lietuviškos duonos gaminimo tradicijas ir papročius, puoselėti etnokultūrines vertybes ir skatinti kūrybinę iniciatyvą.
Projekto vykdymas ir prasidėjo nuo pažintinės išvykos į Klaipėdos Mažosios Lietuvos istorijos muziejų, kuriame buvo suorganizuota edukacinė pamoka „Duonos kelias“. Užsėmimo metu mokiniai sužinojo apie senovinius duonos gamybos procesus, pradedant rugių sėja ir baigiant duonos kepimu. Supažino su senaisiais darbo įrankiais, naudotais grūdų kirtimui, rišimui, kūlimui ir grūdų malimui. Buvo pristatytos įvairios javų rūšys. Vaikai atliko užduotis, kurios skatino jų kūrybiškumą ir žingeidumą.
https://www.diemedziougdymocentras.lt/edukacin279-pamoka-bdquoduonos-keliasldquo-klaip279dos-ma382osios-lietuvos-istorijos-muziejuje.html#/
Sausio 30 dieną ,,Diemedžio’’ ugdymo centro mokiniai vyko į Kretingos muziejų, kur dalyvavo duonos kepimo edukacijoje ,,Dvaro kepiniai’’. Edukacinės programos metu kiekvienam vaikui buvo suteikta nepakartojama galimybė paragauti ir prisiliesti prie duonos tešlos, pačiam suformuoti ir ką tik iškūrentoje duonkepėje išsikepti savo duonos kepalėlį ar paukštelį.
Duonos kepimo edukacijoje vaikai lavino kantrybę, kūrybiškumą ir darbštumą, bei gilino supratimą apie maisto gamybos procesą.
https://www.diemedziougdymocentras.lt/duonos-pagerbimo-scaronvent279-scaronv279kscaronnoje.html#/
Vasario 8 dieną ,,Diemedžio‘‘ ugdymo centro mokiniai ir auklėtojos D. Budvytienė bei V. Uselienė, dalyvavo Duonos pagerbimo šventėje, kuri vyko Švėkšnos miestelio tradicinių amatų centro salėje. Mokiniai kartu su auklėtojomis pristatė, koks ilgas duonutės kelias iki mūsų stalo. Renginio dalyviai pasiklausė Centro mokinio Gintaro, trimitu grojamos melodijos.
https://www.diemedziougdymocentras.lt/duonos-pagerbimo-scaronvent279-scaronv279kscaronnoje.html#/
Veiklų žinių įtvirtinimui buvo surengta viktorina, kurioje mokiniai galėjo patikrinti savo įgytas žinias apie lietuviškos duonos istoriją, gaminimo tradicijas ir kultūrinę reikšmę.
https://www.diemedziougdymocentras.lt/viktorina-gr363do-kelion279-iki-duonut279slsquolsquo.html#/
Projekto organizatorės surengė respublikinę virtualią mokinių kūrybinę parodą „Malūno sparnai primena praeities istorijas“, kuri tapo ne tik menine, bet ir edukacine patirtimi. Parodos dalyviai turėjo galimybę gilintis į praeitį, atskleisdami malūnų reikšmę senovėje, kai jie buvo nepakeičiami įrankiai grūdų sumalimui, užtikrinantys maisto tiekimą ir ūkininkų gyvenimą. Malūnai, savo sparnais sukdami ir maldami grūdus, tapo svarbia kultūrinės ir ūkinės tradicijos dalimi, o ši paroda skatino mokinius geriau suprasti šio paveldo svarbą.
https://www.diemedziougdymocentras.lt/respublikin279-virtuali-k363rybin279-paroda-bdquomal363no-sparnai-primena-praeities-istorijasldquo.html#/
Popamokinių veiklų metu mokiniai sodino grūdus ir stebėjo jų augimą, tyrinėdami, kokios sąlygos būtinos sėkloms išdygti ir augti. Veikla padėjo geriau suprasti, kaip svarbu auginti grūdus duonai ir kokie ekologiniai veiksniai lemia jų auginimo sėkmę. Vyko STEAM veiklos, tokios kaip „Pieno ir grūdo istorijos spalvose“ bei „Pilni gausos maišai“. Šios veiklos skatino mokinius tyrinėti gamtos mokslus, ugdė jų kūrybiškumą ir problemų sprendimo įgūdžius.
Taip pat vyko sausainių kepimo edukacija, kurios metu ugdytiniai ieškojo receptų, matavo produktus ir mokėsi senovinių kepimo būdų, tokių kaip naminiai sausainiai. Ši veikla skatino mokinius kūrybiškai ir atsakingai prisidėti prie kulinarinio proceso bei geriau suprasti senovinius maisto gaminimo metodus.
Projekto metu siekėme atkreipti mokinių dėmesį į tai, koks sunkus ir ilgas yra duonos kelias nuo grūdo iki riekelės. Kiekvienos veiklos metu mokėmės gerbti ir mylėti duoną. Ugdytiniai įgijo žinių apie tradicijas, kaip anksčiau buvo auginama, kepama duona ir kaip tai daroma dabar.
Projekto tikslas - gilinti žinias apie lietuviškos duonos gaminimo tradicijas ir papročius, puoselėti etnokultūrines vertybes ir skatinti kūrybinę iniciatyvą.
Projekto vykdymas ir prasidėjo nuo pažintinės išvykos į Klaipėdos Mažosios Lietuvos istorijos muziejų, kuriame buvo suorganizuota edukacinė pamoka „Duonos kelias“. Užsėmimo metu mokiniai sužinojo apie senovinius duonos gamybos procesus, pradedant rugių sėja ir baigiant duonos kepimu. Supažino su senaisiais darbo įrankiais, naudotais grūdų kirtimui, rišimui, kūlimui ir grūdų malimui. Buvo pristatytos įvairios javų rūšys. Vaikai atliko užduotis, kurios skatino jų kūrybiškumą ir žingeidumą.
https://www.diemedziougdymocentras.lt/edukacin279-pamoka-bdquoduonos-keliasldquo-klaip279dos-ma382osios-lietuvos-istorijos-muziejuje.html#/
Sausio 30 dieną ,,Diemedžio’’ ugdymo centro mokiniai vyko į Kretingos muziejų, kur dalyvavo duonos kepimo edukacijoje ,,Dvaro kepiniai’’. Edukacinės programos metu kiekvienam vaikui buvo suteikta nepakartojama galimybė paragauti ir prisiliesti prie duonos tešlos, pačiam suformuoti ir ką tik iškūrentoje duonkepėje išsikepti savo duonos kepalėlį ar paukštelį.
Duonos kepimo edukacijoje vaikai lavino kantrybę, kūrybiškumą ir darbštumą, bei gilino supratimą apie maisto gamybos procesą.
https://www.diemedziougdymocentras.lt/duonos-pagerbimo-scaronvent279-scaronv279kscaronnoje.html#/
Vasario 8 dieną ,,Diemedžio‘‘ ugdymo centro mokiniai ir auklėtojos D. Budvytienė bei V. Uselienė, dalyvavo Duonos pagerbimo šventėje, kuri vyko Švėkšnos miestelio tradicinių amatų centro salėje. Mokiniai kartu su auklėtojomis pristatė, koks ilgas duonutės kelias iki mūsų stalo. Renginio dalyviai pasiklausė Centro mokinio Gintaro, trimitu grojamos melodijos.
https://www.diemedziougdymocentras.lt/duonos-pagerbimo-scaronvent279-scaronv279kscaronnoje.html#/
Veiklų žinių įtvirtinimui buvo surengta viktorina, kurioje mokiniai galėjo patikrinti savo įgytas žinias apie lietuviškos duonos istoriją, gaminimo tradicijas ir kultūrinę reikšmę.
https://www.diemedziougdymocentras.lt/viktorina-gr363do-kelion279-iki-duonut279slsquolsquo.html#/
Projekto organizatorės surengė respublikinę virtualią mokinių kūrybinę parodą „Malūno sparnai primena praeities istorijas“, kuri tapo ne tik menine, bet ir edukacine patirtimi. Parodos dalyviai turėjo galimybę gilintis į praeitį, atskleisdami malūnų reikšmę senovėje, kai jie buvo nepakeičiami įrankiai grūdų sumalimui, užtikrinantys maisto tiekimą ir ūkininkų gyvenimą. Malūnai, savo sparnais sukdami ir maldami grūdus, tapo svarbia kultūrinės ir ūkinės tradicijos dalimi, o ši paroda skatino mokinius geriau suprasti šio paveldo svarbą.
https://www.diemedziougdymocentras.lt/respublikin279-virtuali-k363rybin279-paroda-bdquomal363no-sparnai-primena-praeities-istorijasldquo.html#/
Popamokinių veiklų metu mokiniai sodino grūdus ir stebėjo jų augimą, tyrinėdami, kokios sąlygos būtinos sėkloms išdygti ir augti. Veikla padėjo geriau suprasti, kaip svarbu auginti grūdus duonai ir kokie ekologiniai veiksniai lemia jų auginimo sėkmę. Vyko STEAM veiklos, tokios kaip „Pieno ir grūdo istorijos spalvose“ bei „Pilni gausos maišai“. Šios veiklos skatino mokinius tyrinėti gamtos mokslus, ugdė jų kūrybiškumą ir problemų sprendimo įgūdžius.
Taip pat vyko sausainių kepimo edukacija, kurios metu ugdytiniai ieškojo receptų, matavo produktus ir mokėsi senovinių kepimo būdų, tokių kaip naminiai sausainiai. Ši veikla skatino mokinius kūrybiškai ir atsakingai prisidėti prie kulinarinio proceso bei geriau suprasti senovinius maisto gaminimo metodus.
Projekto metu siekėme atkreipti mokinių dėmesį į tai, koks sunkus ir ilgas yra duonos kelias nuo grūdo iki riekelės. Kiekvienos veiklos metu mokėmės gerbti ir mylėti duoną. Ugdytiniai įgijo žinių apie tradicijas, kaip anksčiau buvo auginama, kepama duona ir kaip tai daroma dabar.
Auklėtoja metodininkė Vilma Uselienė
Auklėtoja metodininkė Daiva Budvytienė
Auklėtoja metodininkė Daiva Budvytienė